Wakacje zawsze były okresem wzmożonych wysiłków cyberprzestępców, nieustających w próbach wyłudzeń danych. Informacja jest nową walutą, której kurs stoi dziś wyżej niż pieniędzy. Również możliwości wykorzystania poufnych danych są dużo większe. Dlatego każdą informację o możliwych próbach wyłudzenia czy phishingu należy traktować poważnie. Taką też właśnie rozesłał Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Komunikat, adresowany do przedsiębiorców, podkreśla, że Zakład nie wysyła żadnych wiadomości drogą email, jeśli tylko przedsiębiorcy nie zainicjowali kontaktu z opiekunem klienta. Powodem wydania komunikatu była duża liczna zgłoszeń podejrzanych wiadomości, które otrzymały firmy.
Informowano w nich o nieścisłościach lub błędach w rozliczeniach i konieczności złożenia sprostowania w tej sprawie. ZUS zastrzega, że wiadomości drogą elektroniczną otrzymają tylko przedsiębiorcy, którzy zadeklarowali taką chęć i którym został przydzielony indywidualny opiekun. To jego podpis widnieje pod każdym mailem od ZUS i jeśli wiadomość jest podpisana przez kogoś innego, należy ją zignorować lub skontaktować się z Zakładem w celu wyjaśnienia.
Z całą treścią informacji można zapoznać się na oficjalnej stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. ZUS przypomina też, że nigdy o błędach w rozliczeniach nie informuje drogą elektroniczną. Mimo że informacja adresowana jest do przedsiębiorców, każdy powinien pamiętać i krytycznie oceniać emaile, w których zawarto prośbę o wysłanie jakichkolwiek informacji. W razie wątpliwości zawsze warto zadzwonić i upewnić się, czy bank / ZUS / operator sieci, etc. rzeczywiście wysłał wiadomość, czy jest to próba wymuszenia.