Minął już miesiąc od momentu, do którego banki zobowiązane były wdrożyć normy bezpieczeństwa przedstawione przez Komisję Nadzoru Finansowego. Sugestie zawarte w dokumencie „Rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa płatności internetowych” nakazywały zastosowanie dodatkowych środków ochrony kart płatniczych.
Rekomendacje w sposób szczególny dotyczą zaostrzenia norm weryfikacji tożsamości klienta. W normach zamieszczonych w dokumencie dostępnym na stronie KNF wskazano między innymi na konieczność bardziej szczegółowego niż dotychczas uwierzytelniania klienta. Ważne, by banki oparły tę procedurę na conajmniej dwóch z poniższych elementów:
– coś, co jedynie użytkownik wie, np. statyczne hasło, kod, osobisty numer identyfikacyjny;
– coś, co jedynie użytkownik posiada, np. token, karta smart, telefon komórkowy;
– coś, czym użytkownik jest, np. w oparciu o cechy biometryczne, takie jak odcisk palca.
W związku ze zmianami warto sprawdzić, czy i jakie zmiany zaszły w obsłudze karty płatniczej – szczególnie tej kredytowej i innych pozwalających na dokonywanie zakupów w internecie.
Rynek e-commerce stale się rozszerza i obejmuje już nie tylko sklepy online, ale także branże usługową i finansową (np. kantory internetowe). Ważne jest, by w razie uiszczania jakichkolwiek transakcji kartą, upewnić się o jej bezpieczeństwu. Sama Komisja również zapowiedziała inspekcje sprawdzające rzetelność banków we wprowadzaniu tych zmian.