Amerykańska firma specjalizująca się w big data, Feedzai, podsumowała ataki na karty płatnicze w 2013 roku. Wyniki są nieco zaskakujące, ale też łatwe do wyjaśnienia. Najwięcej przypadków wykradzenia danych lub oszukańczych transakcji wypada w listopadzie.

Rozpatrując tę kwestię logicznie – żadna niespodzianka. Listopad to miesiąc dużych zakupów, szczególnie za granicą, gdzie przypada tak zwany czarny piątek. Ponadto zbliżają się święta, w związku z czym aktywność posiadaczy kart jest zdecydowanie niższa. Nie jest niespodzianką, że zeszłoroczny wyciek 40 milionów danych amerykańskich kart kredytowych miał miejsce właśnie w listopadzie.

Dane o atakach dotyczą zarówno typu transakcji card present, jak i card non-present. W wyniku analizy dokonanej przez Feedzai, obejmujcej 17.5 miliarda transakcji o łącznej wartości ponad 750 milionów dolarów, wyszczególniono 10 dni, w które miało miejsce najwięcej ataków. Wszystkie wypadały właśnie w listopadzie.

Więcej pieniędzy skradziono w wyniku ataków na transkcę CNP – średnio aż 900 dolarów na kartę w cigu pięciu dni. Dla transakcji typu CP było to „tylko” 450 dolarów. Ulubionymi miejscami „polowań” dla CP były supermarkety – aż 25% ataków miało miejsce właśnie tam. W przypadku CNP na szycie podobnego zestawienia ulokowały się dwa typy sklepów: elektroniczne (11%) i dyskonty (10.2%).

Prognozy na przyszłość nie są niestety optymistyczne. Specjaliści spodziewają się dalszych wzrostów tych liczb, ze szczególnym uwzględnieniem ataków na transakcje typu card non-present. Dzisiejsi złodzieje nie potrzebują nawet, by ich ofiara była w pobliżu, by ją okraść. Biorąc pod uwagę zanikania granic, coraz większego ruchu ludności (karty walutowe są nie tylko atrakcyjnym celem, ale też trudno namierzyć sprawcę) i powszechności transakcji online, tylko wyjątkowa ostrożność i stosowanie najlepszych zabezpieczeń mogą nas uchronić przed atakami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.